3.3.25

Xarxes socials, eslògans, discursos dels candidats... Com es prepara una campanya electoral?

Carles Pont Professor de Comunicació i Opinió Pública de la Universitat Pompeu Fabra
08.05.2015 

Aquest divendres comença la campanya electoral de les eleccions municipals catalanes i autonòmiques del País Valencià i les Illes Balears del proper 24 de maig. 15 dies de campanya que han de servir als diferents candidats per donar a conèixer les seves propostes. Quines estratègies utilitzen les formacions per arribar als electors? Com es planifiquen les campanyes? Com s'analitza el perfil dels rivals polítics? Quin paper hi juguen les xarxes socials?

Per analitzar els plantejaments dels partits durant els períodes de campanya electoral, des de Racó Català hem entrevistat al professor de Comunicació i Opinió Pública de la Universitat Pompeu Fabra, Carles Pont.

Quin és el principal objectiu d'una campanya electoral? Els ciutadans canvien d'opció política en funció de la campanya que fa cada formació?
Les campanyes fonamentalment volen convèncer perquè l'objectiu és que els ciutadans votin. Els 15 dies de campanya ajuden a determinar el vot dels indecisos. De fet, molts estudis demostren que les campanyes continuen sent útils perquè els partits mostren la seva oferta justament quan els mitjans els donen més espais. El concepte 'campanya permanent', encunyat pels americans, crec que cada cop guanya més pes.

Com analitzen els caps de campanya la 'competència electoral' de les altres formacions?
Per preparar una campanya cal, evidentment, analitzar els rivals. Per això, cal buscar el DAFO (debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats) dels teus rivals i, a partir d'aquí, es poden minimitzar els punts febles i maximitzar els forts.

Quina importància té l'oratòria a l'hora de transmetre un missatge electoral?
Cal que el candidat tingui una bona imatge, que transmeti les idees, que les sàpiga explicar sintèticament. Ha de tenir la capacitat d'arribar a tots els públics: un polític ha d'arribar al pobre i al ric, al que viu en un poble o en una ciutat... No sempre el més guapo, alt i ros és el més bo, perquè ha de saber explicar-se. No n'hi ha prou amb l'oratòria si no tenim res a transmetre.

Com han revolucionat les xarxes les campanyes electorals?
Tots tenim percepcions però això encara s'està estudiant. La majoria d'enquestes confirmen que la majoria dels electors s'informen a través de la televisió i que aquest mitjà continua tenint un paper central i transcendent. Tot i així, les xarxes permeten crear espais de discussió i de debat de baix cap a dalt. Això permet als ciutadans expressar les seves opinions però ara cal veure com aquestes es canalitzen i si són determinants.

És important que els candidats tinguin un perfil digital (Facebook, Twitter, Instagram)?
Per descomptat. La comunicació política s'ha d'adaptar a tots els mitjans, com també fan els mitjans de comunicació. Has de comunicar a través de totes les plataformes. Tot i així, el més important és saber comunicar, el fet de tenir-ho no et garanteix res.

Com ha de ser aquest perfil?
Et diria que cal ser proper als ciutadans però el debat polític és molt més complex, sovint cal contrarestar el perfil de l'adversari per arribar a tothom.

Per què els candidats han de crear-se una imatge pública? Quins són els imputs que agafen per crear-la?
Els partits han d'arribar a la gent i amb aquesta filosofia tothom intenta utilitzar diferents canals. Hi ha persones que discriminen un tipus de mitjans, per tant, cal caçar-les i arribar-hi d'una altra manera. També depèn del candidat o la responsabilitat que té. El més important és ser molt honest per poder ser creïble.

Com ha de ser la campanya d’unes eleccions municipals? Quines estratègies utilitzen els partits, a diferència de les que empren en uns comicis autonòmics, per exemple?
Cal analitzar el públic al qual es dirigeixen. En unes eleccions municipals és un perfil més proper, és molt més difícil "enganyar" al personal. Els partits han de ser encara més honestos i han d'utilitzar un llenguatge més directe ja que parlen de coses més tangibles, per exemple, arreglar un carrer, fer un poliesportiu...

Per què es dóna importància a un eslògan?
Les diferents formacions intenten trobar un titular que resumeixi alguna de les seves idees perquè és la forma més fàcil per arribar a tothom. Cal buscar un eslògan sintètic, encara que sigui erroni, que resumeixi la campanya i que permeti al partit explicar-se.